nieuws

Ontwikkeling stadsbus die rijdt op mierenzuur

R&D

VDL Bus & Coach en Team FAST gaan samenwerken aan de ontwikkeling van ’s werelds eerste stadsbus die op mierenzuur rijdt. Team FAST, een groep studenten van de Technische Universiteit in Eindhoven, heeft in januari 2016 een modelauto gepresenteerd die op mierenzuur rijdt. Na gaat het onderzoek verder en zal het team samen met VDL een systeem ontwikkelen voor toepassing in bussen.

Ontwikkeling stadsbus die rijdt op mierenzuur
In de auto zijn koolstofdioxide en water bijproducten die de auto verlaten. Mierenzuur wordt geproduceerd met koolstofdioxide die wordt onttrokken aan de lucht, daardoor spreekt men van een gesloten dioxidekringloop. Op deze manier wordt er geen extra koolstofdioxide uitgestoten. (foto: Team FAST)

Mierenzuur of methaanzuur is een chemische stof die ook in de natuur voorkomt. Als chemisch product wordt het voor diverse toepassingen gebruikt. Onderzoekers van de Technische Universiteit in Eindhoven hebben een manier ontdekt om waterstof heel snel en efficiënt te transformeren in de vloeistof mierenzuur en omgekeerd: mierenzuur weer terug om te zetten in waterstof. Mierenzuur als vloeibare energiedrager kan veel makkelijker worden opgeslagen en vervoerd. Bestaande tankstations kunnen voor de energievoorziening worden gebruikt aangezien een bus die op mierenzuur rijdt, niet hoeft te worden opgeladen. Hij tankt mierenzuur, zoals andere bussen diesel tanken. Zonder uitstoot van schadelijke gassen en met een veel grotere actieradius dan wat nu gangbaar is bij alternatieve aandrijflijnen.

De bus die in de loop van 2016 de primeur krijgt als ‘s werelds eerste bus op mierenzuur is een VDL Citea Electric met een lengte van 12 meter. De modulaire bouwwijze van de Citea range maakt het mogelijk om te kiezen uit diverse elektrische aandrijvingen, batterijpakketten en laadsystemen waardoor voor ieder inzetgebied de meest ideale en optimale combinatie samengesteld kan worden. Deze modulaire bouwwijze vergemakkelijkt ook de benodigde aanpassingen voor het rijden op mierenzuur. Zonder consequenties voor de toegankelijkheid, de inrichting van het interieur en het comfort.

Reageer op dit artikel