nieuws

Holland Shipyard levert op maat gebouwde schip voor windturbinetransport

SCM

Siemens heeft haar eerste gespecialiseerde transportschip in gebruik genomen, de Rotra Vente. Dit schip maakt kosteneffectief transport mogelijk van de grote gondels die bij de direct aangedreven offshore-windturbines van de onderneming worden toegepast. Het schip is 141 meter lang en kan per trip meerdere 8-megawatt gondels vervoeren.

Holland Shipyard levert op maat gebouwde schip voor windturbinetransport
De Rotra Vente en het zusterschip dat in het voor jaar van 2017 wordt geleverd, zullen de logistieke uitgaven voor Siemens enorm terugdringen. (foto: Siemens)

Het schip verbindt de toekomstige productievestiging van Siemens in Cuxhaven (Duitsland) met de havens in de Noordzee en de Baltische Zee. De levering van een zusterschip staat gepland in het voorjaar van 2017. Het schip is ontworpen op basis van een bestaande romp van een containerschip en is voor zijn nieuwe taak omgebouwd bij Holland Shipyard in Hardinxveld-Giessendam. Onderdeel van het nieuwe ontwerp is de grote boegdeur die Ro-Ro-toegang biedt tot het aangepaste vrachtdek. Het dek is afgesloten met een telescopisch dak, dat de gondels tijdens transport tegen het zeewater beschermt. Aangezien het dak kan worden geopend, kan de vracht van de Rotra Vente ook met kranen worden geladen in havens zonder Ro-Ro-platform. Dankzij de flexibele indeling van het dek kan het schip ook tot negen torendelen of drie tot vier rotorbladensets per trip vervoeren.

Kosteneffectieve offshore-windlogistiek

‘Met ons Ro-Ro-transportschip Rotra Vente luiden we een nieuw tijdperk van kosteneffectieve offshore-windlogistiek in’, aldus Michael Hannibal, CEO Offshore bij Siemens Wind Power. ‘Zodra onze nieuwe fabrieken in Hull (Engeland) en Cuxhaven (Duitsland) volledig operationeel zijn, beide Ro-Ro-schepen in de vaart zijn genomen en de verbinding zijn geworden tussen onze productie- en installatievestigingen, verwachten we onze logistieke uitgaven met 15 tot 20 procent te kunnen terugdringen. Dat is weer een belangrijke factor in het terugdringen van de kosten voor de opwekking van offshore windenergie.’
Het zusterschip van de Rotra Vente – een transportschip voor torens en rotorbladen – wordt momenteel gebouwd. Dit vaartuig biedt ruimte aan maximaal twaalf rotorbladen voor windturbines en transporteert deze van de productievestigingen van Siemens in Hull (Engeland) of Aalborg (Denemarken) naar de respectievelijke installatiehavens.

Reageer op dit artikel