nieuws

Hyperloop TUDelft stap dichter bij testfase

Engineering

De Hyperloop is een snelle magneettrein die door een vacuümbuis beweegt. Door deze buis is er weinig sprake van luchtweerstand, zodat de trein zeer hoge snelheden (hoger dan 1.000 kilometer per uur) kan bereiken. SpaceX-ceo Elon Musk bedacht de Hyperloop in 2013 als extreem snelle manier van vervoeren. Hij wil van de Hyperloop een realiteit maken en organiseerde daarom een wedstrijd om anderen aan te sporen de snelle trein te bouwen.

Hyperloop TUDelft stap dichter bij testfase
De Hyperloop is een snelle magneettrein die door een vacuümbuis beweegt. (foto: Delft Hyperloop)

Eind januari vond de tweede ronde van de wedstrijd plaats. Het team van TU Delft dat meedeed werd hierin tweede en mag daardoor deze zomer in Californië zijn capsule gaan testen. Het team van de Massachusetts Institute of Technology (MIT) won de eerste prijs.
In het Delfts ontwerp zijn er permanente magneten onder de capsule geplaatst. Wanneer de tunnel van een geleidende plaat van aluminium wordt voorzien, kan die onder het effect van de magneten voor de voortstuwing zorgen. Er wordt daarbij geen mechanisch contact gemaakt tussen capsule en buis waardoor er nauwelijks onderhoud nodig is. Normaal gesproken is aluminium niet magnetisch, maar onder invloed van de magneten ontstaan wervelstromen, een gevolg van de Wet van Lenz.
De capsule is van materiaal met koolstofvezel gemaakt om deze zo licht mogelijk te houden. Volgens het team onderscheidde de module zich van de anderen doordat hij slechts 149 kilo weegt, drie keer zo licht als het gewicht dat mee kan aan passagiers en bagage.
In het prototype dat zal worden gebouwd, passen acht passagiers, met ruimte voor tassen en koffers achterin. Uitbreiding naar bijvoorbeeld twintig passagiers zou geen probleem zijn.

Reageer op dit artikel