nieuws

Volkswagen Group plant 22 miljoen elektrische auto’s in de komende 10 jaar

HSE

De uitbreiding in e-mobiliteit is een belangrijke bouwsteen op weg naar een CO2-neutrale balans in 2050. De Volkswagen Group zet zich hiermee volledig in voor de klimaatdoelstellingen die in Parijs zijn vastgesteld. De Volkswagen Group heeft een reeks doelstellingen vastgesteld om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. De maatregelen zijn gebaseerd op drie principes: 1) […]

Volkswagen Group plant 22 miljoen elektrische auto’s in de komende 10 jaar
Dr. Herbert Diess, CEO van Volkswagen AG: “We gaan productie en andere fasen in de waardeketen systematisch afstemmen op CO2-neutraliteit. Dat is ons aandeel in het beperken van de opwarming van de aarde."

De uitbreiding in e-mobiliteit is een belangrijke bouwsteen op weg naar een CO2-neutrale balans in 2050. De Volkswagen Group zet zich hiermee volledig in voor de klimaatdoelstellingen die in Parijs zijn vastgesteld.
De Volkswagen Group heeft een reeks doelstellingen vastgesteld om in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. De maatregelen zijn gebaseerd op drie principes: 1) effectieve en duurzame CO2-reductie, 2) overstap naar hernieuwbare energiebronnen voor stroomvoorziening en 3) compensatie van resterende, onvermijdbare emissies. Om de CO2-balans van auto’s gedurende hun complete levenscyclus te verbeteren, heeft Volkswagen bijvoorbeeld al een begin gemaakt met de toeleveringsketen. Er valt bijvoorbeeld bijzonder veel winst te behalen in de productie van staal en aluminium.

E-offensief van start

De Volkswagen Group wil tegen 2025 de CO2-voetafdruk van de vloot van nieuwe personenauto’s over de gehele levenscyclus met 30 procent reduceren in vergelijking tot 2015. Het aandeel elektrische auto’s van de Group neemt toe tot minstens 40 procent in 2030.

Potentieel solid-state batterijen

Het concern selecteerde LG Chem, SKI, CATL en Samsung als strategische batterijleveranciers om het elektrische offensief mogelijk te maken. Anticiperend op de voortdurend toenemende vraag overweegt het concern ook deelname in batterijfabrieken in Europa. Met het oog op de verdere toekomst hebben solid-state batterijen een groot potentieel. Het doel is om samen met partner QuantumScape deze technologie naar een industrieel productieniveau te brengen.

Transitie van steenkool naar gas

Ten opzichte van 2010 dient de CO2-uitstoot van alle fabrieken van de Volkswagen Group tegen 2025 met 50 procent te zijn gereduceerd. Tegelijkertijd zullen de CO2-emissies van de energiecentrale van de fabriek in Wolfsburg vanaf 2023 jaarlijks met 1,5 miljoen ton verminderen dankzij de transitie van steenkool naar gas. De fabriek van Audi in Brussel is nu al volledig CO2-neutraal. De fabriek in Zwickau is niet alleen de leidende fabriek voor de Modular Electric Drive Toolkit (MEB), hier wordt ook de ID. CO2-neutraal geproduceerd.

Snellaadstations

Ten slotte werkt Volkswagen samen met industriële partners aan IONITY, een netwerk van snellaadstations (400 in 2020) langs de belangrijkste Europese (snel)wegen. Een nieuwe dochteronderneming van Volkswagen, Elli (Electrif Life), richt zich – vooralsnog in Duitsland – op groene oplaadmogelijkheden thuis.

 

Reageer op dit artikel