nieuws

DAF Trucks participeert in tweejarige proef met gekoppeld rijden

Engineering

DAF Trucks doet in het Verenigd Koninkrijk mee aan een tweejarige proef met platooning oftewel gekoppeld rijden. De vrachtwagens zijn daarbij elektronisch aan elkaar gekoppeld waarbij de voorste truck de snelheid en route bepaalt, en de andere truck(s) automatisch volgen zonder dat daar de hulp van de chauffeur voor nodig is.

DAF Trucks participeert in tweejarige proef met gekoppeld rijden
De vrachtwagens zijn elektronisch met elkaar verbonden. Ze remmen en versnellen synchroon. (foto: NXP Semiconductors Netherlands)

Het idee van de proef van de Britse overheid is om op geselecteerde routes ervaring op te doen met platooning. De innovatie moet bijdragen aan een lager brandstofverbruik, minder uitstoot van schadelijke stoffen en een verbeterde doorstroming in het verkeer.
De chauffeur blijft nodig, stelt DAF. Volgens de fabrikant is het systeem dat is voorzien van onder meer een radarsysteem en camera’s, vooral bedoeld voor de lange afstand op hoofd- en snelwegen. Maar ook in die situatie is er een training nodig om de controle te kunnen overnemen wanneer dit nodig is.

Meerdere proefprojecten

DAF Trucks is, samen met NXP en TNO, al een aantal jaar bezig met platooning. Elders in Europa is het systeem ook al uitgeprobeerd, zoals in München waar DAF in 2016 de technologie al heeft gedemonstreerd.
Ook vrachtwagenfabrikant MAN en logistiek dienstverlener DB Schenker zijn een samenwerking aangegaan op dit gebied. Zij zullen platooning in het voorjaar van 2018 platooning bijvoorbeeld testen op het ‘Digital Motorway Test Field’ op de Duitse snelweg A9, tussen de vestigingen van DB Schenker in München en Neurenberg.
Meer over dit onderwerp is hier te lezen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels